28. april 2014

Tørket surdeig

Hvis man skal gi surdeig til en venn, sende den i posten eller oppbevare den over lengre tid, kan det være praktisk å tørke den først. Det er enkelt. Min måte var å smøre vanlig surdeig tynt utover et bakepapir, og la den så tørke helt ut. Deretter kan man bare brekke den i små biter og oppbevare i et glass eller i en boks, helst med noe lufttilgang.

Etter at den tørre surdeigen hadde stått i et glass uten lokk i to måneder, prøvde jeg å vekke den til liv igjen. Jeg blandet den tørre deigen med ca 2 dl vann og lot den stå i noen timer til surdeigen hadde løst deg opp. Rørte litt innimellom også. Så tilsatt jeg litt mel og lot blandingen stå over natta.

Og neste morgen kom boblene! Da matet jeg surdeigen en gang til som jeg pleier, og vips hadde jeg fin og livlig surdeig til kvelden.

Herr og fru tørket surdeig. Rug til venstre og hvete til høyre.

1 kommentar: