30. september 2014

Naan-brød

Naan-brød hadde jeg nok bakt tidligere om jeg hadde visst hvor morsomt og enkelt det var. På søndag passet det bra med lang hevetid mens jeg selv dro på tyttebærtur i finværet. Bakingen tar faktisk bare 5 minutter (ikke noe reklametekst, nei), og imens kan du stå foran ovnen og følge med på hvordan brødene blir gylne og blåser seg opp som ballonger. Søndagsunderholdning :)


Til 4 ganske store naan-brød:
2 ts tørrgjær
2,5 dl melk
500 g hvetemel
1,5 ts salt
1 ts sukker
3 ss yoghurt naturell
30 g smeltet smør eller olje

Ha gjæren i 1 dl av melken. La det stå og rør om etter noen minutter. Bland mel og salt i bakebollen. Tilsett så gjærblandingen, sukker, yoghurt og smeltet smør. Elt til deigen blir jevnere og tilsett resten av melken slik at du får en fast, klebrig deig. Elt den i ca 10 minutter eller bruk kjøkkenmaskin.

La deigen heve i 3-4 timer. Slå den sammen og la den deretter hvile i 10 minutter.

Sett på ovnen til maksimal temperatur, jeg brukte grill+vifte stillingen. Har du en bakestein, kan du gjerne sette den også i ovnen. Hvis ikke, sett inn stekeplata.

Del deigen i fire like emner. Strø litt mel på bordet. Kjelve jevne rundinger, ca 15 cm i diameter. Dra dem deretter i endene sånn at brødet blir dråpeformet. Deigen burde være ganske lett å håndtere.

Legg to brød på den varme bakesteinen/stekeplata. Jeg har en vanlig rund bakestein og der fikk jeg akkurat plass til to brød om gangen. Stek brødene 2-3 minutter på hver side.

Naan-brød skal være myke utenpå og skal derfor behandles litt annerledes. Stable dem oppå hverandre og dekk med håndkle, så holder dem seg også varme en stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar