19. mars 2014

Hvor mye linfrø kan man ha i et brød?

Det skal jeg prøve å finne ut av. Jeg håper nemlig å bake et ordentlig linfrø-dominert brød. Som smaker tydelig linfrø, og ikke bare er pyntet med mørke prikker her og der. Jeg liker den nøtteaktige smaken, og sunne skal de visstnok være også.

Linfrø skal bløtlegges før bruk for å gjøre dem tarm-vennlige og for å utnytte næringsstoffene i dem bedre. Jeg valgte å male halvparten av linfrøene og bruke resten hele, i håp om å få mer smak ut av de malte og noen fine prikker av de hele.

Det første linfrøbrødet (men ikke det siste..!) ble passe tungt, og veldig preget av linfrø. Så kanskje ikke førstevalget til barnas matpakkebrød. Veldig godt (og litt annerledes) var det likevel, fettet i linfrøene gjør at brødet blir saftig og får en helt annerledes chewy konsistens. Men man skal være i glad i linfrø, for stort annet smakte det ikke (som var jo også målet).

Sånn får du ett stort eller to mindre brød.

1 time før baking bløtlegger du linfrøene ved å blande sammen:
100 g malte/knuste linfrø (Jeg malte mine med en gammel kaffekvern, men stavmikser/foodprocessor osvkan gjøre jobben.)
100 g hele linfrø
600 g vann

La dette stå i minimum en time på kjøkkenbenken.

Malte linfrø. Nesten som grovt mel, med noen biter i . I vann fikk dette en grøtaktig konsistens.


Videre trenger du:
ca 170 g rugsurdeig
460 g hvetemel
180 g siktet rugmel
50 g sammalt rug grov
10 g agavesirup
6 g salt

Ikke mer vann..? tenker du kanskje. Nei, jeg brukte kun det vannet som jeg bløtla linfrøene i.
Rør ut surdeigen i linfrøblandingen. Tilsett sirup, salt, og mel litt etter litt. Bruk gjerne kjøkkenmaskin for deigen blir ganske tung. Elt i noen minutter. Ønsker du å bake uten form som jeg gjorde, burde deigen være ganske fast og slippe bollen. Bruker du form, kan den godt være litt klissete. Husk at linfrøene kommer til å ta opp mer vann underveis.

La deigen hvile i ca en time. Ha litt olje utover kjøkkenbenken, løft deigen på benken og strekk og brett den. Lurt å ha vann på hendene. La den heve i bollen ca en time til, og strekk og brett igjen. Og det samme en gang til. Fint om deigen får heve i 3-4 timer, og blir brettet tilsammen 3 ganger. Tidskjemaet her er ikke så strengt.

Form så ett stort eller to små brød, enten i form eller i hevekurv (eller i et dørslag/bolle foret med melet håndkle). La brødet heve i 2 timer i romtemperatur.

En halvtime før steking skrur du ovnen på 250 grader. Skal du bake brødet på bakestein eller stekebrett, kan du sette den i ovnen nå. Like før steking sprayer du brødet med vann og lager noen fine snitt med et skarpt kniv. Sett den ovnen og stek i 30 minutter ved 230 grader, videre ved 200 grader i ca 30 minutter til. Det kommer helt an på hvor store brød du har og hvor fast deigen er.

La brødet avkjøle seg helt før du skjærer i det. Linfrøene gjør brødet fuktig og det kan virke rått.
 
Mer omega-3 enn det blir det ikke!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar