11. mars 2014

Solbrød og solskinn

For en fin tilfeldighet at nettopp denne dagen da jeg hadde bestemt meg for å sette i gang med solbrødet - skinte sola! Etter ukevis med grått og trist vær. For et passende navn på dette brødet - Sunny Sourdough - eller solbrødet her på Kongsberg.

Det rare med dette brødet er at det tar omtrent en uke å lage. Heldigvis gjærer deigen av seg selv med minimale bidrag fra meg. Nå skal du få høre hvordan.

Oppskriften oppdaget jeg her, og selv om jeg har prøvebakt en del fine brød i det siste, måtte jeg bare ha med denne også. Det nye og spennende ved dette brødet er mordeig, motherdough,  nesten en vanlig surdeigsstarter, bare med mindre vanninnhold, i tillegg må den stå i kjøleskapet i noen dager før baking.

Man blander:
170 g livlig hvetesurdeig
170 g vann
340 g mel
Dette skal da stå i kjøleskapet i noen dager. Min mordeig ble stående i en uke, og det var faktisk ikke for lenge. Den var forstatt aktiv da jeg tok den ut og hadde ca doblet seg i størrelse.


Jeg tok ut mordeigen kvelden før jeg skulle begynne å bake for å sikre meg om at den var aktiv.

Så blandet jeg sammen:
245 g mordeig
450 g vann
9 g salt
30 g sammalt hvete, fin
626 g hvetemel (Regals utvalgte)

Deigen blir da stående på romtemperatur i ca 6 timer. I løpet av denne tida må den strekkes og brettes på en oljet kjøkkenbenk tre ganger. (1-2 time mellom hver gang, se hvordan det passer deg).

Til slutt former du to brød. Jeg la mitt runde brød i hevekurven og avlange i en ovnsform dekket med melet håndkle. Legg dem i kjøleskapet og dekk med plast. Der skal de stå over natta eller i ca 8 timer. Når du tar dem ut av kjøleskapet igjen, trenger de å heve videre på romtemperatur. Dette kan ta tid. Teresa skriver at det kan ta 5-8 timer.

Mine fikk 8 timer siden jeg tok dem ut av kjøleskapet sent på kvelden og stekte dem på morgenen. Det var kanskje litt lenge siden dem ble så slakke og lite fine å behandle. Et bedre alternativ er nok å ha dem i kjøleskapet over natta og la dem heve neste dag. Men da har du ikke ferske brød til frokost.

Varm ovnen og bakesteinen så varme som ovnen din klarer. Er deigen din like slakk som min, er det kanskje lurt å bruke gryte å bake i (det skal jeg neste gang, gleder meg). Hvelv deigen ut av formen/håndkle. Nå må du være kjapp. Snitt brødet med skarp kniv (der klarer jeg alltid å ødelegge mange dagers arbeid...) og spray det med vann. Og vips! i ovnen. Skru temperaturen ned til 230 grader. Du kan ha en plate nederst i ovnen og kaste litt vann på den for å skape damp. Stek brødene 15 minutter med damp (med lokk hvis du bruker gryte) og 15 minutter uten (ta av lokket eller slipp dampen ut av ovnen).

Her kan du variere tidsplanen. Jeg begynte kl 9 om morgenen, var ferdig med første heving og bretting kl 15. Da satt jeg brødene i kjøleskapet. Og tok dem ut ca ved midnatt. Etterhev om natta, stekte neste morgen. Du kan også begynne på ettemiddagen (6 timer før du legger deg), kjøle brødene om natta og etterheve og steke neste dag. Planlegging!

Ikke det fineste akkurat, men for en smaksopplevelse!

Teresa som har lagt ut denne oppskriften på bloggen sin, skriver:
Long fermented motherdough will produce a loaf with a smell and taste so good you won’t believe you made it.
Vel, da brødene kom ut av ovnen, flate og ikke de lekreste jeg har sett, forsvant solskinnet for meg. Smaken derimot var helt utrolig god - syrlig, søt, fyldig samtidig. Definitivt den beste så langt.

Underlig hva man kan lage av hvetemel, vann og salt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar