5. mars 2014

Hvorfor surdeig?

Hvorfor gidder jeg egentlig å bruke flere dager på å lage ett brød? Eller - egentlig så er det jo ikke jeg som bruker så lang tid, brødet gjør det. Jeg bare blander eller bretter litt innimellom. Og det er jo bare moro.

Men bortsett fra det, hva gjør surdeigsbrødet forskjellig fra brød hevet med gjær? Her er noen fakta og ikke fakta om surdeig:
  1. Det er moro! Siden surdeigsbaking er avhengig av så mye - vær, meltype, temperatur, humør, kan resultatet variere fra gang til gang. Har jeg satt en deig på kvelden, er den det første jeg går og sjekker om morgenen (en smule avhengig, kanskje). Dette blir fort en fin (og velsmakende) hobby.
  2. Jeg elsker rugbrød, og rug hever man best med rugsurdeig. Med surdeig kan man fint bake brød med 100% rugmel.
  3. Brødet får en litt saftigere og mykere konsistens og smuldrer ikke på samme måten som butikkbrød. Mer holdbart blir det også. Selv fint hvetebrød holder seg bra i flere dager.
  4. Alt kommer fra naturen - i kornet finnes det melkesyrebakterier og villgjær som får brødet til å heve. Ingen kunstige tilsatte greier.
  5. Surdeig gjør magen gladere - den bryter ned stivelsen i kornet og gjør at kroppen kan ta den opp mye lettere.
  6. Surdeigsbrød har lavere glykemisk indeks og får dermed ikke blodsukkeret til å stige like raskt.
  7. Hevetiden er lenger, og dermed også mer fleksibel. Ser du at du ikke har mulighet til å steke brød eller røre i deigen om 3 timer, kan du for eksempel sette deigen i kjøleskapet og bremse prosessene. Ved flere typer brød gjør det heller ikke noe om deigen står en time mer eller mindre.
  8. Den gode aromatiske og syrlige smaken av hjemmebakt surdeigsbrød er det ikke mange andre brød som kan slå. Det får du faktisk bare hvis du baker surdeigsbrød hjemme.
Les mer her, her og her, for eksempel. Mye nyttig å finne om surdeig på nett.

Grovt rugbrød bakt med surdeig


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar