21. september 2014

Steinmalt er steinmalt...


Dette brødet her er akkurat så godt som det ser ut som. I takketalen vil jeg gjerne nevne Kvelde mølle sitt steinmalte hvetemel og hevekurven som gir det fine stripete utseendet.




Hittil har jeg stort sett brukt vanlig "butikkhvetemel". Tanken har vært å bli godt kjent med det, og å lære å bake med de ingrediensene som jeg og alle andre enkelt har tilgang til. I det her brødet har jeg brukt kun steinmalt mel og resultatet er i en helt annen klasse. Så smakfult et hvetebrød kan være!

Metoden har jeg brukt før: jeg begynte med deigen på formiddagen, brettet den over seg selv noen gangen med 40-60 minutter mellom hver gang. Deigen fikk så heve i kurven i et par timer, og stekt i gryte etterpå. Jeg brukte 400 g vann og 500 g mel, ca 100 g surdeig og litt salt.

Mel skal man investere i.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar