20. april 2014

Utfordrende havre

Da jeg for en stund siden bakte mitt første ordentlige havrebrød, trodde jeg faktisk at det å bake med havre var ganske enkelt. Der tok jeg feil.

Jeg har prøvd å øke havreinnholdet i brødet -  mislykket. Da brukte jeg riktignok 250 g havre, 50 g grovt rugmel og bare 120 g vanlig hvetemel. Litt optimistisk, kanskje.

Jeg har prøvd å bake havrebrød med vanlig gjær - mislykket det også, selv om jeg lagde fordeig, og brukte en del mer hvete enn havre.

Så nå er jeg iallefall tilbake til surdeig. Denne gangen tok jeg sjansen på et litt grovere havrebrød (de metter virkelig bra), men passet på å ha nok hvete i. Heller litt mer hvetemel enn en sur murstein.


HAVRERUNDSTYKKER

..eller to formbrød.

På kvelden:
600 g vann
100 g rugsurdeig
150 g fibramel
200 g hvetemel

La dette stå i ca 30 min. Så tilsetter man:

12 g salt
2-3 ss flytende honning (eller litt mindre sirup)
60 g havrekli
50 g store havregryn
250 g havremel

Dette skal da stå over natta.

På morgenen helles deigen på en smurt kjøkkenbenk/bakematte. Brett kantene over deigen, sånn at den blir mer kompakt, og løft deigen på en smurt stekeplate med litt høyere kanter. Deigen er ganske våt, så det er ikke så lett.
På stekebrettet kommer deigen antageligvis til å flyte utover. Det er det som er meningen. Gjør den ikke det, kan du trykke den litt utover. Rundstykkene skal være flate og firkantede, det er best deigen har jevn tykkelse.

La deigen heve i ca 3 timer under plast.

Like før rundstykkene skal i ovnen tar du pizzarullen og skjærer deigen i passe store biter. Ikke løft på bitene, la dem bare ligge inntil hverandre. Spray rundstykkene med vann og strø litt havrekli over.

Stek ved 220-230 grader i 30-35 minutter.  Riv rundstykkene forsiktig fra hverandre, kan hende du trenger en flat stekespade til å dele og løfte dem med. Avkjøl rundstykkene på rist.

Brødet kan også lages i form. Da bretter du likevel deigen om morgenen, men deler den i to og former to avlange biter som du plasserer i smurte brødformer. La dem heve i ca 3 timer. Stek ved 210 grader i 35-40 minutter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar