19. februar 2014

Lyst forsøk nr 2: Ciabatta

Etter den forrige lange men egentlig ikke så komplisierte prosessen kommer en enkel version av ciabatta. Fremgangsmåten er jo helt annen enn på mitt forrige brød, så jeg var litt spent på hvor annerledes resultatet skulle bli.
Etter å ha smakt på begge brødene, synes kanskje at i Susan sitt brød har smakene utviklet seg mer - der kom det også fram noe deilig søtt blandet i det syrlige.

Deigen til Ciabatta er også mye bløtere pga høyere vanninnhold. Den blir jo vanskeligere å jobbe med da, men kan være verdt det. Våtere deig ser ut til å gi større luftbobler, og det liker vi :) Litt mel på hendene og det går fint!

CIABATTA L'ANCIENNE

500 g hvetemel
200 g lys surdeigsstarter
360 g kaldt vann
10 g salt

Bland alt sammen og elt i ca 30 sekunder. La det hele stå i kjøleskapet over natten.

Neste morgen tar man deigen ut av kjøleskapet og gjør en "strech and fold" (trykker og drar deigen flat på benken og folder sammen som en konvolutt). Det gjør man ca 5 ganger, med en time mellom hver gang.

Deigen er litt klissete, litt jelly-aktig, men slipper fint kjøkkenbenken. Jeg tror egentlig en ciabatta-deig burde tåle å være enda litt våtere, det skal jeg helt sikkert prøve ut.

Etter siste bretting lot jeg deigen heve i hevekurv i ca 3 timer, og stekte da på pizzastein i ca 35 minutter. Brødet ble nok litt stort, så to-tre mindre ciabattaer hadde gitt bedre resultat. Den sklei litt utover bakesteinen etter at jeg hadde tømt den ut av hevekurven, så utseendet ble jo så som så. Men smaken var god :)

Hevekurven var kanskje ikke det beste for ciabatta-deigen. Snøskred mønster på overflaten...

Ciabatta er noe jeg helt sikkert kommer til å prøve igjen, da med våtere deig og mindre brød.

Luftig innvendig, sprø og gyllen utvendig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar