25. februar 2014

Grovt og sunt grytebrød

Å, som magen min har savnet noe annet enn hvetebrød den siste tiden. Etter å ha vandret rundt i den norske bloggverden, kan man ikke la være å legge merke til det såkalte eltefrie brødet som bakes i gryte. Med sin lange hevetid er det perfekt å bake med surdeig! Dette lover god smak og saftig brød.

Jeg hiver meg rett på et grovt og godt hverdagsbrød. Da jeg sto og plukket ut ingrediensene i kjøkkenskapet tenkte jeg mest på hva magen til barna kunne ha godt av i en aktiv hverdag. Det ble da en del rugmel som gjør den allerede klissete deigen enda vanskeligere å håndtere.

Kornbrød bakt med rugsurdeig

Det er andre gangen jeg sitter og skriver om dette brødet. Første gangen bakte jeg brødet nemlig med hvetesurdeig. Og holdte på å gi opp mange ganger underveis. Deigen fløt utover stekebrettet under hevingen, huset luktet surkål under stekingen. Utrolig nok ble jeg likevel belønnet med saftig og velsmakende brød.

Så skrev jeg ferdig dette innlegget, men ville ikke poste den før jeg hadde prøvd å gjøre akkurat det samme med rugsurdeig. Og jeg hadde rett. Så mye luftigere og bedre brødet ble! Rug - som etter min mening er så mye bedre for magen - blir klissete og tung å bake/heve på den vanlige måten. Surdeigskultur av rug er nok best egnet til å få til gode brød av rug.
Har du ikke surdeigskultur boende i kjøleskapet ennå, kan brødet også bakes med vanlig gjær. Hvordan du lager rugsurdeig, kan du også lese om for eksempel her. Eller ta kontakt med meg - jeg deler gjerne fra min.

 

KORNBRØD I GRYTE


6 dl vann
100 g surdeigstarter (helst av rug) eller 0,5 ts tørrgjær
400 g hvetemel
100 g sammalt hvete fin
100 g sammalt rug grov
100 g siktet rug
50 g linfrø
50 g havregryn (original)
100 g solsikkerkjerner
3 ss honning
1,5 ts salt 
Du trenger også gryte med lokk som tåler høy varme.
 
Varm opp 1 dl vann og løs opp honningen i vannet. Ha resten av vannet i en stor bolle. Hell så honningvannet også i bollen. Rør ut surdeigen i vannet. Bland det tørre sammen og ha det også i vannet. Rør alt raskt sammen. Dekk med plast og la det stå over natta. Min sto i ca 11 timer.

Neste dag: strø godt med mel på kjøkkenbenken. Ha deigen på benken. Flat den litt utover og brett hjørnene innover som en konvolutt. Kjekt å ha nok mel på hendene her. Bruk gjerne også deigskraper (for en liten og nyttig ting!) for å få deigen løs fra bordet. Gjør dette 2-3 ganger. Deretter skal deigen få heve igjen, for en sånn klissete og våt deig synes jeg det er best å bruke bolle som er smurt inn med olje. Ellers risikerer du deigoversvømmelse - som jeg fikk oppleve. Brettsiden skal være nede.
Dekk med plast eller lokk. La den heve i ca 2 timer.
 
Etter første heving
En halvtime før brødet skal stekes varmer du ovnen til 250 grader. Sett jerngryta i ovnen, den skal nemlig være glovarm før du løfter inn brødet. Vær forsiktig når du løfter gryta inn og ut av ovnen! Altså, når brødet har hevet ferdig, vipper du den forsiktig oppi gryta. Det burde gå ganske bra hvis du hadde deigen i en smurt bolle. Ha på lokk og stek brødet i 30 min ved 250 grader. Nå steker brødet seg i sin egen damp. Ta av lokket på gryta, og stek ca 10 minutter til sånn at brødet får en fin skorpe. Her kan tiden variere litt, så se det an. Da blir den dampede skorpen blir karamellisert - for en deilig lukt! Avkjøl på rist og vent gjerne litt før du skjærer deg en brødskive (jeg vet, det er vanskelig).


Her er kornbrødet bakt med hvetesurdeig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar