22. februar 2014

Har jeg lært noe?

Nå kan jeg si at jeg er veldig lei hvetebrød. Og jeg gleder meg masse til å ta disse basiskunnskapene videre til noe mer spennende og sunt. Hva har jeg lært de siste dagene?
  • Kortere hevetid, mildere smak
  • Mindre fuktighet i deigen gir større luftbobler i brødet.
  • Ikke vær redd for bløt deig. Du får nok formet den på en eller annen måte. Dessuten endrer konsistensen seg litt med elting og hevetid.
  • Sørg for damp i ovnen, da for brødene muligheten til å løfte seg under stekingen.
  • Pass på at starteren er livlig og fin før du starter, det har ganske mye å si. Bruk heller en dag ekstra på å mate den opp.
  • Jeg vet det er vanskelig, men vent en time eller to før du skjærer i brødet. Ellers får du bare deigete skiver, og brødet kan virke rått.
  • Ikke bruk bakepapir under brød når du baker på bakestein. Brødet ble deigete og blek under. Jeg turte bare ikke å løfte ferdighevet brød fra bakepapir til stein.
Fant jeg den ultimate måten å bake surdeigsbrød på? Nei. Det finnes ingen riktig svar for surdeigsbaking. Det er vel bare å prøve seg fram - med både tid, temperatur, vanninnehold, stekemåter og meltyper.
Men det var ingen dum ide å begynne med noe så enkelt som hvetebrød. Med de samme ingrediensene fra gang til gang lærer man i hvert fall litt om deigens oppførsel. 


Neste gang skriver jeg nærmere om grytebrød (eller eltefritt brød som det kalles) bakt med surdeig. Jeg har sniktestet allerede...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar