24. juni 2014

Baguetter - andre forsøk

Det skal vel ikke være sånn at man lykkes med baguettene første gangen. Nå har jeg prøvd en annen oppskrift, og fått enda mer trening på å forme og løfte disse brødprinsessene.

Denne gangen fikk jeg faktisk alle seks på et stekebrett. Og formingen gikk litt mer smertefritt. Jeg turte å lage dem tynnere og følte meg mer trygg med deigen.

Ellers merket jeg ikke så stor forskjell på smak eller konsistens. Fremgangsmåten var ganske enkel og lik andre hvetebrød jeg har postet her tidligere. Oppskriften finner du her.
"AP flour" ble halvparten vanlig hvetemel og halvparten Kvelde mølle steinmalt mel i mine baguetter. Jeg laget også 6 baguetter istedenfor 4. Som "WW flour" brukte jeg sammalt hvete fin.

Igjen ble jeg skuffet over skorpen som ikke ville holde seg sprø. Jeg stekte baguettene sent på kvelden og om morgenen var baguettene litt seige. Jeg liker å tenke at det er sommerlufta og ikke mine manglende bakekunnskaper.

Neste gang prøver jeg å bruke kun vanlig hvetemel, jeg tror Kvelde mølle sin steinmalt mel trekker inn vann på en annen måte enn vanlig siktet mel. Andre tips er også velkomne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar