10. mai 2014

Trillinger av hvete

Her om dagen bakte jeg tre brød på akkurat samme måten - med forskjellig type hvetemel. Vanlig siktet hvetemel, fibramel og Kvelde Mølle sin steimalt hvetemel. Det var også første gangen jeg har bakt med de to sistnevnte, men det kommer jeg tilbake til senere. Jeg var i alle fall positivt overrasket.

Mel- og vannmengdene var nesten like. Vanlig hvetemel suger ikke i seg så mye vann som de to andre, så der måtte jeg øke melmengden. Likevel var deigen bløtere, derfor også de store flotte hullene.

Alle brød var stekt på bakestein og hevet over natta i hevekurv/håndkle. Her er resultatet.

Fra toppen: steinmalt mel, hvetemel, fibramel.

Fra toppen: fibramel, hvetemel, steinmalt hvetemel. Det steinmalte melet tok opp veldig mye vann.
Neste gang skal jeg tørre å lage deigen ganske bløt for å få fram luftboblene også.


Fibrabrødet. Grovt hvetebrød som passer godt til hverdags.
Brød av hvetemel og steinmalt hvetemel i bakgrunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar