10. april 2016

Focaccia med surdeig

Endelig har jeg funnet meningen i livet! Dette deilige saftige brødet med sprø skorpe og nydelig smak!

Egentlig har jeg lovet meg selv å lage bare spelt- og emmerbrød i et par måneder (på grunn av barna). Heldigvis gjorde jeg et siste lite unntak i dag! Spelt og emmer er gode de også, men man får ikke den deilige elastiske deigen (babyrompe!) som med hvetemel. Focaccia har jeg aldri lagd før, og det er jo det perfekte brødet å bake med surdeig.

Anbefaller innkjøp av deigskrape når du skal bake dette brødet. Du ser snart hvorfor.

Du trenger:
1 glass (1 cup - 2,6 dl) lys surdeigstarter
2 glass vann
4 glass hvetemel

Rør dette sammen til en klissete deig. La det stå i minst 30 minutter.

Tilsett:
2 ss olivenolje
1,5 ts salt

Bland dette i deigen.
Nå kommer den morsomste delen. Deigen er skikkelig våt og klissete og vanskelig å håndtere. Da er det kjekt med eltemetoden "slap and fold". Det er bare å søke på YouTube, men her er en kort og enkel forklaring på dette.


Det ser enkelt ut, men min deig var mye mer rennende enn denne her, den var rett og slett overalt da den ble "slappa" - på veggen, på klærne og nesten i skuffen. I tillegg limte den seg fast over hele benken, håpløst! Siden jeg har sagt at jeg skal være ærlig her på bloggen, kan jeg like godt vise hvordan det så ut. Fri flyt av deig.


Oppskriften som jeg så på sa at man skulle jobbe med deigen i 20 minutter. Jeg ga deigen heller litt hviletid innimellom, en pause på 10 minutter eller så. (Da kan du brette den i en ball som i "strech and fold" teknikken.)

Målet er at deigen skal bli mer kompakt og elastisk, glutennettverket skal bli sterkere. Altså burde man fortsette å jobbe med deigen til den ikke er så klissete lenger, og slipper benken og hendene (nesten).

Legg deigen i en smurt bakebolle og dekk med plast. Jeg la min i kjøleskapet klokka 19 på kvelden og tok den ut klokka 9 neste morgen. I kjøleskapet er deigen "standby", så hvis du har lyst til å servere nybakt focaccia til middagen, kan du godt vente med å ta den ut. 

Jeg lot den heve videre på romtemperatur i et par timer. 
Legg bakepapir i en langpanne. Hell deigen i panna og trykk den forsiktig utover.

Nå kommer den nest morsomste delen - fyllet. Her er det fantasien og kjøkkenskapet som setter grenser. Jeg hadde en illeluktende fransk ost liggende som jeg gjerne ville bli kvitt, og noen små tomater. Osten delte jeg i små biter og trykte i deigen (osten kan flyte utover når den smelter). Tomatene delte jeg i to og blandet med pepper og olje først. Oppå strødde jeg timian. Og det viktigste av alt - olivenolje.


La focacciaen heve i ca 30 minutter til. Varm ovnen til 250 grader. Stek focacciaen i 20-30 minutter, avhengig av fyllet og tykkelsen på brødet. 



Anbefaller ikke å planlegge joggeturen like etter du er ferdig å bake. Kan hende du blir mettere enn du hadde tenkt!





1 kommentar:

  1. så hærlig! men du, skikkelig kjedelig uten bilde av innsiden da

    SvarSlett